LÅNGPANNELUSSEBULLAR

Ikväll har vi sett årets första luciatåg... lillprinsessan med klasskompisar å dom va SÅÅÅ söta! 
Å jag som inte gillar saffran eller lussebullar hade fått i uppdrag att baka 30 st till fikat efteråt... så StAnnapanna  hittade ett recept åt mig på en matblogg, jag byggde om det lite å vips så hade jag bakat en långpanna med nåt som innehöll saffran å kunde gå för luciafika...  Fick massa beröm av både stora och små, så det verkade gå hem iaf...

Så here it comes...

LÅNGPANNELUSSEBULLAR (oj vilket långt ord...)
150g smält margarin
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 dl socker
1 ägg
11 dl mjöl
1/2 tsk salt
2 pkt saffran

Gör som en bulldeg ungefär, värm mjölken med smält smör till 37 grader, smula ner jästen å ös i resten... En lös bulldeg?!... Häll ut den i en smord och mjölad långpanna.

KRÄM
150 g margarin
2 msk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
3 dl florsocker

Rör i hop allt och klicka eller spritsa över degen (jag spritsade)

Jäs i 30 minuter, pensla med ägg, strö över pärlsocker och skjuts in i ugn... på 200-225 grader ungefär, en kvart?!

Enkelt... och tydligen gott. Går förmodligen att variera massor med russin, nötter, torkad frukt, utan saffran...

__________________________________________

Å Lena! JAG håller med dig, man är fortfarande ung om man är född på 70-talet ;)

Kommentarer
Postat av: Stannapanna

Mmmmmm den blev mucho god, jag fick ju smaka, ett annat tips för att få fyllningen i bulldegen är att nagga ner den lite med en gaffel efter att man spritsat ut den!

2008-12-12 @ 09:52:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0