Enligt sjukvårdsrådgivningen...

Revbensbrott / Översikt

Publicerad: 2008-01-31

Allmänt

Ett revbensbrott innebär att ett eller flera revben har spruckit eller gått av. Den vanligaste orsaken är att man råkat ut för en olycka, till exempel ramlat eller fått en smäll mot bröstkorgen. (Som undertecknad - gjort en ordentlig vurpa med brädan)

Det tar en till två månader tills brottet läker. På det ställe där benet har läkt kan det bildas en liten ofarlig knöl.

 

Symtom

Om man har brutit ett revben är det vanligt att

  • man är öm över det aktuella revbenet (fruktansvärt... på FLERA ställen har jag SÅÅÅ ont)
  • det gör ont när man andas djupt, hostar, nyser eller skrattar (ni skulle bara veta!!!)
  • man har svårt att sova eftersom det gör ont att vända sig i sängen (Älsklingen påstår att jag stönar i sängen, och jag lovar - det är inte av njutning just nu)

Ofta har man mest ont under den första veckan. Ibland blir smärtan värre efter en eller ett par dagar. Efter ungefär en till två månader brukar smärtan ha gått över.

 

Behandling

Smärtorna behandlas med receptfria smärt- och inflammationshämmande läkemedel. Själva revbensbrottet behöver oftast inte behandlas utan läker av sig själv


____________________________________________

PS!!! Jag har slutat med smågodis och knaprar Diklofenak och Alvedon istället... dessutom har jag ställt undan snowboarden för den här säsongen...

Kommentarer
Postat av: Susen Lusen

Jaså... Vare ett revben som knakat? Då vet jag precis hur du har det för där ja ha ja åxå varit.. Å ja kan tala om att det kan ta upp till 4 månader (å ännu mer...!) innan de känns bra... Fast de ville du kanske inte veta...!? ;) Puss!

2008-03-21 @ 14:40:02
Postat av: Linda

Fy fasen... stackare... =(

2008-03-22 @ 08:48:38
URL: http://www.linda1979.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0